TIDSMASKINEN

TEAM NAME

Efter att du tryckt på knappen låter det som om en maskin startar. Efter en hel del buller och hopp stannar den. Nu är det ljust utanför och du ser en massa höga träd, buskar, gräs och … en T-Rex!?! 

 

Alltså va? Har du hamnat mitt i ett museum? Vem skojar med dig? 

 

Hur nyfiken du än är på att träffa en och annan dinosaurie känns det här lite väl läskigt och du vill gärna tillbaka hem igen.

 

Du sitter tydligen i någon typ av maskin, framför en instrumentbräda med spakar, knappar och vippor. På golvet ligger en dagbok. 

 

Du plockar upp dagboken och läser: “Professor Hummingbirds loggbok”. Det första inlägget verkar riktigt gammalt, medan det sista har skrivits den 5 maj 2020. Du ögnar igenom några av sidorna och plötsligt går det upp för dig att du befinner dig i en tidsmaskin! Enligt det sista inlägget verkar Professor Hummingbird själv ha blivit så förtjust i en tidigare tid att han bestämt sig för att stanna kvar där. Så nu har ni ingen att fråga om hjälp. Ni måste själva försöka ta er tillbaka till 2020-talet.

 

Du läser en sida i boken som visar hur man startar maskinen: tidsmaskinen kan bara åka till vissa tidsperioder och för att ta sig till en av dem kan man behöva åka genom flera. För att ta er vidare måste ni ange rätt årtal i instrumentpanelen. För att kunna mata in årtalet måste ni dock först lösa ett klurigt problem. De fungerar som en slags säkerhetsmekanism för att hindra att personer från historien inte ska lyckas ta sig vidare till framtiden eller att någon blir skickad framåt i tiden av misstag.

Pust! “Hemresan” kommer alltså inte att bli helt enkel, men du är redo. 

Du vänder blad i loggboken och ser där en text som förhoppningsvis ger information om hur man kan ta maskinen vidare från dinosaurietiden...